2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
در آینه رسانه ها
مشروح خبر


کاهش تعداد روزهای ناسالم تهران در سال‌های 97 و 98 نسبت به 6 سال قبل

شهرنوشت: آمار می‌گوید تعداد روزهای ناسالم پایتخت در سال 1397 و از ابتدای سال 98 تا به امروز که 257 روز از سال گذشته، 144 روز از کل تعداد روزهای ناسالم در سال 91 و 76 روز از کل تعداد روزهای ناسالم در سال 92 کمتر بوده است.


کاهش تعداد روزهای ناسالم تهران در سال‌های 97 و 98 نسبت به 6 سال قبل
1398/9/11 12:57:0|print

به گزارش شهرنوشت، نشانگرهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مقایسه آمارهای تعداد روزهای ناسالم در طول سال گواه خوبی برای سنجش کارنامه نهاد و سازمان‌هایی است که حداقل در طول یک دهه اخیر در حوزه مقابله با آلودگی هوا فعالیت کردند. 

آمار نشان می‌دهد شهروندان تهرانی در سال 1391، 216 روز هوای ناسالم به همراه سه روز هوای بسیار ناسالم تنفس کردند. سال 91 از لحاظ آماری بیشترین تعداد روزهای ناسالم در هفت سال گذشته را دارد و همچنان هم صدرنشین است. در سال ۹۲ شرایط کمی بهتر شد؛ به طوری که تعداد روز‌های پاک به ۳ روز، روز‌های سالم به ۲۰۲ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به 148 روز و روزهای ناسالم به 4 روز رسید.

در سال ۱۳۹۳ نیز ۱۶ روز پاک، ۲۳۳ روز سالم، ۱۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم ثبت شده است. روند کاهشی تعداد روزهای ناسالم تا اینجای کار همچنان ادامه دارد و در سال ۹۴ تعداد روز‌های پاک ۲۱ روز، سالم 233 روز، ناسالم برای گروه‌های حساس 105 روز، ناسالم 5 روز و بسیار ناسالم یک روز بوده است.

در سال ۹۵ تعداد روز‌های پاک ۱۷ روز، سالم ۲۶۰ روز، ناسالم برای گروه‌های حساس ۸۰ روز و ۹ روز نیز ناسالم بوده است. در سال 1396 هم 93 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است. اما در سال 1397 تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به کمترین میزان خود نسبت به 6 سال گذشته رسید به طوری که گروه‌های حساس در شهر تهران فقط 27 روز هوای ناسالم تنفس کردند.

سال 1398 اما تعداد روزهای ناسالم تا به امروز نسبت به کل روزهای ناسالم در سال 97 بیشتر است. به طوری که شهروندان تهرانی از ابتدای امسال 45 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 183 روز سالم، 25 روز پاک و دو روز هوای ناسالم برای همه گروه ­ها را تنفس کرده‌اند.

پیشتر یک نهاد علمی راهكارهایی برای عبور از بحران آلودگی هوا به عنوان رویكرد، سیاست و برنامه‌هایی برای عبور از مشكلات پیشنهاد کرده بود. بر اساس گزارش این نهاد؛ دگرگونی در نظام حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو ضروری است، كنترل سالانه موتورخانه‌ها در تمام ساختمان‌های شهر باید به شكل مستمر انجام شود، تغییر در مكان‌یابی كاربری‌ها در راستای كاهش اتكا به حمل و نقل خصوصی باید با برنامه‌ریزی منظمی در راستای توسعه معاینه فنی كلیه وسایل حمل و نقل و ماشین‌آلات عمرانی و فنی صورت گیرد. توسعه جنگل‌كاری در حریم شهر تهران و كانون‌های تولیدكننده ریزگردها نیز ضروری است. توسعه آموزش در خصوص حذف وسایل شخصی در درون‌ شهر یكی از مهم‌ترین موارد ضروری برای كاهش آلودگی هوای تهران است و در نهایت، نوسازی حمل و نقل عمومی به‌ویژه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی باید از اولویت‌های مدیریت‌شهری باشد.



 

 

 

یادداشت ها
تبلیغات
خواندنی ها