2019/09/19 - پنجشنبه 28 شهريور 1398
2019/09/19 - پنجشنبه 28 شهريور 1398
در آینه رسانه ها
مشروح خبر

نسبت نماینده‌ی سینمای ایران و ارزش‌گذاری‌های آکادمی اسکار
«در جست‌وجوی فریده» و شانس موفقیت در اسکار

شهرنوشت: انتخاب «در جست‌وجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایزان در مراسم اسکار مخالفان و موافقان بسیاری داشت. در این گزارش جزییات انتخاب و شانس این فیلم را برای برگزیده شدن بررسی می‌کنیم.

«در جست‌وجوی فریده» و شانس موفقیت در اسکار
1398/5/28 13:56:0|print

به گزارش شهرنوشت، هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار این‌بار به صورت کاملا محرمانه کارش را برای انتخاب فیلم کلید زد و نتیجه را هم بسیار زودتر از موعدِ انتظار و شبانه رسانه‌ای کرد. انتخابی که شگفتی بسیاری از اهالی سینما را در پی داشت: در جست‌وجوی فریده. 

اولین مستند سینمای ایران که فیلم‌های سینمایی داستانی را کنار زده و راهش را به سمت اسکار فیلم غیرانگلیسی‌زبان باز کرده است. «در جست‌وجوی فریده» ساخته‌ی آزاده موسوی و کوروش عطایی مستند خوش‌ساختی است درباره زنی به نام فریده که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و پس از انتقال به شیرخوارگاه توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته و به هلند برده می‌شود. او که در این سال‌ها به‌ خاطر ترس از سفر به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش به وطن بازنگشته، حالا برای اولین بار به ایران سفر کرده تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند.

در جست‌وجوی فریده در جشنواره بین المللی سینما حقیقت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین تدوین، بهترین موسیقی و جایزه ویژه دبیر را دریافت کرده است و همچنین جایزه بهترین فیلم مستند از بیستمین جشن سینمای ایران، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشن مستقل سینمای مستند، بهترین مستند آکادمی سینما سینما و... را تاکنون به ویترین افتخاراتش افزوده است.

اما دو رقیب نهایی او در فرآیند حضور در اسکار به نقل از رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیئت معرفی فیلم به اسکار، «قصر شیرین» رضا میرکریمی و «متری شش و نیم» سعید روستایی بوده‌اند که برخلاف مستند انتخابی، موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری نصیب‌شان شده است و در فستیوال‌های شرق و غرب خوش درخشیده‌اند. اگرچه از سویی باید شجاعت هیئت انتخاب را در راستای حمایت از سینمای کم‌سرمایه‌ و رو به رشد مستند تحسین کرد؛ اما هنوز نمی‌شود در انتخاب نماینده‌ی ایران به اسکار چندان مطمئن بود. 

مرور استانداردها در انتخاب‌های پیشین اسکار و در بخش فیلم‌‌های غیر انگلیسی‌زبان نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای حضور در پنج فیلم اصلی برای داوری اتفاقا موفقیت‌های فیلم در صحنه‌های بین‌المللی است. امتیازی که «در جست‌وجوی فریده» سخت از آن بی‌بهره است. اگر بپذیریم که اسکار هم مثل هر جشنواره‌ی دیگری قوانین نوشته و نانوشته‌ی خودش را دارد، آن وقت باید پرسید که رویکرد ما برای حضور در این جشن چیست؟ آیا متر و معیار آن را برای یک حضور موفق در نظر می‌گیریم یا با بی‌اعتنایی و به واسطه‌ی الگوهای داخلی با آن روبرو می‌شویم؟ از طرفی نیز نباید رخدادهای غیرمنتظره‌ی اسکار را بنا به دلایل مختلف از نظر دور داشت و انتخاب‌هایی که همه را شکوه کرده است. می‌شود تا شب اعلام برندگان منتظر ماند. امیدواریم تا نماینده سینمای مستند ایران بتواند در اسکار پیش رو بدرخشد.

یادداشت ها
تبلیغات
خواندنی ها