2019/08/24 - شنبه 2 شهريور 1398
2019/08/24 - شنبه 2 شهريور 1398
در آینه رسانه ها
مشروح خبر

اولین اجرای ارکستر فیلارمونیک شهر تهران در برج میلاد برگزار شد
ارکستر فیلارمونیکی برای شهر تهران

شهرنوشت: ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با حمایت شهرداری تهران و برج میلاد اولین اجرای خود را شب گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کرد.

ارکستر فیلارمونیکی برای شهر تهران
1398/5/13 12:43:0|print

پس از سال‌ها بالاخره شهر تهران رنگ ارکستر فیلارمونیکی را به خود دید که مستقیما حمایت شهرداری و برج میلاد را با خود دارد. اتفاقی که در ادامه‌ی روند خلق و رشد ارکسترهای فیلارمونیک در سرتاسر دنیاست. شهرداری‌ها و دولت‌ها در مقام نهادهای متولی فرهنگ عمومی وظیفه دارند تا از چنین فعالیت‌های برخاسته از شهروندان و اهالی فرهنگ حمایت کنند و ارکستر فیلارمونیک که برآمده از ذوق و شور عده‌ای شیفته‌ی موسیقی است خود می‌تواند یکی از روشن‌ترین جلوه‌های مورد حمایت باشد.

ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با رهبری آرش امینی و رهبر مهمانِ لوریس چکناواریان در اولین اجرای خود دیشب در مرکز همایش‌های برج میلاد و با تمرکز بر موسیقی فاخر ایرانی توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی را جلب کند. آرش امینی پیش‌تر نیز در گفت‌وگو با شهرنوشت برنامه‌ی ارکستر فیلارمونیک تهران را عمدتا بنا بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ ایرانی و دعوت از رهبران بزرگ ارکستر دنیا برشمرده بود. حضور لوریس چکناورایان در مقام یکی از مهم‌ترین آهنگسازان ایران موید همین نکته بود. او که در آغاز و پایان اجرا قطعاتی ساخته‌ی خود را با ارکستر فیلارمونیک تهران رهبری کرد درست چند روز پیش از اجرا انتقاداتی را متوجه تجربه‌های موجود و سال‌های پیشین کرده بود. چکناورایان در ابتدای برنامه قطعه‌ی «سوئیت آرارات» را اجرا کرد، قطعه‌ای که ایده‌ی آن حول داستان پهلو گرفتن کشتی نوح در رشته‌کوه‌های آرارات می‌چرخد و خود آغازی‌ست باشکوه برای اجراهای ارکستر فیلارمونیک تهران. پس از آن چکناورایان رهبری ارکستر را به آرش امینی سپرد تا او قطعاتی را از آهنگسازان بزرگ داخلی و خارجی اجرا کند. قطعه‌ای از جواکینو روسینی آهنگساز قرن هجده ایتالیا اولین قطعه‌ای است که امینی رهبری آن را به عهده گرفت و رضایت تماشاگران را نیز به دنبال داشت. سپس، قطعه‌ی سوئیت شرقی محمد سریر دیگر اثری بود که پس از موسیقی روسینی نواخته شد و حال و هوای موسیقی شرق را دوباره به سالن برگرداند.

اما یکی از ویژگی‌های ارکسترهای فیلارمونیک را باید تنوع ژانرهای موسیقی در اجرا دانست. حضور فواد حجازی در مقام یکی از آهنگسازان و نوازندگان توانمند موسیقی پاپ در همین راستا و اجرای قطعه‌ای آشنا از او توانست شور دیگری به سالن اجرا بیاورد و با تشویق بسیاری همراه شد. علی بکان دیگر آهنگسازی بود که آرش امینی قطعه‌ای از او را اجرا کرد و پس از نوبت به قطعه‌ی محبوب «بیژن و منیژه» اثر حسین دهلوی رسید. قطعه‌ای ساخته شده در دهه 50 و با الهام از شاهنامه که دهلوی سال‌ها بر روی آن وقت گذاشته و یکی از شاخص‌ترین قطعات موسیقی و معرفه‌های هویت فرهنگی ایران است. سربداران فرهاد فخرالدینی دیگر قطعه‌ای است که در حضور خود ایشان اجرا شد و تشویق و رضایت حاضران را به دنبال داشت. در این میان اما «رقص‌های مجار» ساخته مشهور یوهانس برامس و خاصه فوگ بزرگ یوهان سباستین باخ توانست بسیار مورد توجه واقع شود. فوگ بزرگ باخ برای اولین بار در ایران اجرا می‌شد و انگیزه‌ی حضور بسیاری از حاضران بود. قطعه‌ای که اجرای آن به گواهی صاحب‌نظران موفقت‌آمیز داوری شد.

یادداشت ها
تبلیغات
خواندنی ها