2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
مشروح خبر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد
لزوم ورود بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی/ورود خودروی خارجی در قالب تاکسی به کشور، در صورت موافقت دولت

شهرنوشت: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال واردات تاکسی‌های خارجی به کشور خبر داد و گفت: امروز 370 مورد از این خودروهای کلاس A توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تاکسیرانی اضافه شده که قرار است این رقم به حدود 900 دستگاه هم برسد.


لزوم ورود بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی/ورود خودروی خارجی در قالب تاکسی به کشور، در صورت موافقت دولت
1398/9/12 11:36:0|print

به گزارش خبرنگار شهر نوشت، محسن پورسید آقایی در مراسم رونمایی از ناوگان نوسازی شده تاکسیرانی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، با اشاره به لزوم ورود شرکت های خصوصی به بحث نوسازی ناوگان تاکسی تهران اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و بزرگ در حمل و نقل تهران سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. در بیشتر شهرهای دنیا تاکسی ها توسط شرکت های خصوصی اداره می شود، در مدیریت شهری تهران نیز در زمینه حمل و نقل در تلاش هستیم سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی ورود کنند.

به گفته معاون شهردار تهران؛ ورود خودروهای کلاس A توسط سرمایه گذاران گام خوبی در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران است. همچنین واردات خودروهای خارجی را دنبال می کنیم که در دولت نیز این موضوع در حال بررسی که تا اینجا صرفا ورود تاکسی‌های خارجی در کمیسیون دولت تایید شده است و امیدواریم در جلسه اصلی نیز تصویب شود.

وی تصریح کرد: باید شرایط را به گونه ای آماده کنیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی به راحتی در این حوزه سرمایه گذاری کنند. همچنین مالکان خودروهای فرسوده نیز برگه اسقاط تا سقف 3 میلیون تومان تهیه و اقدام به نوسازی خودرو کنند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه این اقدامات گام بزرگی جهت کاهش آلودگی هوا نیست، اظهار کرد: البته این موضوع آلودگی هوای تهران را کمتر می کند؛ امسال نیز آلودگی هوای تهران نسبت به سال های گذشته کمتر است.

پورسیدآقایی گفت: امیدواریم سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه نوسازی ناوگان تاکسی به 3 هزار دستگاه افزایش یابد.

وی ادامه داد: وضعیت آب و هوا در سال 97 نسبت به 50 سال گذشته در تهران قابل مقایسه نیست و نمی‌توان آن را با سال جاری مقایسه کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به موضوع فرسودگی خودروها از جمله فرسودگی تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع در آلودگی هوا تاثیر گذار است، هر چند این مسئله چند بعدی بوده و عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند.

پورسیدآقایی بیان کرد: از مسائلی که باید به صورت جدی آن را حل کنیم، توجه شرکت‌های خصوصی است. سیستم خودروی شخصی مناسب نیست و تاکسیرانی‌ها در دنیا اکثرا شرکتی اداره می‌شوند. بنابراین ما باید تلاش کنیم از این وضعیت خارج شویم و با شرکت‌های قوی روبه‌رو باشیم،‌ بنابراین همه سیاست‌ها را جهت حمایت از این شرکت‌ها می‌گذاریم.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: به عنوان مثال سرمایه گذار خصوصی، خودروی اپتیما را به ناوگان تاکسیرانی اضافه کرد و اگر این موضوع توسط شرکت‌ها انجام نشود، هیچ شخصی خودروی 600 تا 700 میلیونی را تاکسی نمی‌کند، بنابراین این موضوع با نگاه بلندمدت شرکت‌ها محقق می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در محل‌های خاص که سطح مشتریان آن توریست‌ها و میهمانان خارجی هستند از تاکسی‌های کلاس A استفاده کنیم و ماشین‌هایی در کلاس جهانی به بهره‌برداری برسد، بسیار موثر بوده و اهمیت دارد.

پورسیدآقایی اعلام کرد: امروز 370 مورد از این خودروهای کلاس A توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تاکسیرانی اضافه شده که قرار است این رقم به حدود 900 دستگاه هم برسد.

بازگرداندن بخشی از هزینه گازسوز کردن تاکسی ها

معاون شهردار تهران یادآور شد:‌ همچنین امروز اولین سری تاکسی‌های گازسوز که از امکانات ماده 12 برخوردار است استفاده می‌شوند و با توجه به این ماده، بابت صرفه‌جویی در سوخت، شرکت نفت بخشی از هزینه‌ها را برمی‌گرداند، به طور مثال امروز این قرارداد که 4000 دلار هزینه آن است را مورد توجه قرار دهیم، 3800 دلار آن را شرکت نفت پس می‌دهد و دولت پذیرفته این موضوع محقق شود.

وی اعلام کرد: با صرفه‌جویی سوخت هر تاکسی سمند، با این شرایط طی مدت 7 سال پول به سرمایه‌گذار برمی‌گردد و این موضوع در مسیر نوسازی بسیار حائز اهمیت است و خبری خوش برای خودروسازان محسوب می‌شود که تولید سمند پایه گازسوز را اجرایی کنند.

پورسیدآقایی از واردات تاکسی‌های خارجی به کشور خبر داد و گفت: این مسئله در کمیسیون‌های دولت تصویب و پیشنهادات ما تایید شده است که امیدوارم در صورت موافقت دولت، تاکسی‌های وارداتی در کشور مورد استفاده قرار بگیرند. 

وی در مورد مشکل نوسازی خودروهای فرسوده گفت: سرمایه‌گذاران با صحبت‌هایی که انجام گرفته می‌توانند به جای اینکه خودروی فرسوده بخرند از برگه‌های خودروهای اسقاطی قبلی که اتحادیه تاکسیرانی دارد استفاده کنند تا بار جدیدی بر دوش بخش خصوصی نباشد که ما تمام اقدامات را گامی کوچک در مسیری بزرگ می‌دانیم و آن را طی می‌کنیم.