2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
2019/12/15 - يكشنبه 24 آذر 1398
مشروح خبر


حل مشکلات عمران و حمل و نقل شهری با استفاده از روش های علمی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: حل مسائل و مشکلات ترافیک و حملی و نقل شهری تنها با استفاده از روش های علمی میسر خواهد بود.

حل مشکلات عمران و حمل و نقل شهری با استفاده از روش های علمی
1398/9/11 15:7:0|print

به گزارش شهرنوشت و به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره جایزه تهران، محمد علیخانی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه جهان معاصر آوردگاه تحولات شگرف و شتابنده شده است، افزود: تغییرات چنان غافل گیر کننده و برق آسا از راه می رسند که حتی لحظه ای درنگ می تواند به بهای گزاف غافل گیری راهبردی در عرصه های گوناگون فردا تمام شود.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد این خطر وجود دارد که اگر رویکردهای خود را متناسب با تهدیدها و فرصت های ناشی از این تحولات طراحی نکنیم و مسائل مطرح در این حوزه ها را به دقت و با موشکافی لازم مورد مطالعه و پژوهش مستمر قرار ندهیم و اجازه دهیم که تغییر و توسعه به صورت نامنظم و بدون مدیریت هدف دار شکل بگیرد، در آینده با مشکلاتی به مراتب بیشتر و بزرگ تر از مشکلات امروز مبتلا شویم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با نگاهی به مسائل شهری در کلان شهرهای دنیا از جمله شهر تهران می توان دریافت که تقریبا همه مدیران شهری با مشکلات مشابه‌ای در شهرهای خود روبرو هستند.، بیان کرد: تهران نیز همچون بسیاری از شهرها با معضل ازدحام خودروها در معابر شهری مواجه است. چالش بزرگی که از جمله نتایج آن ایجاد آسیب‌های جدی بر سلامت جسم و روان شهروندان است.

به اعتقاد وی، بدون تردید در حال حاضر یکی از مهم ترین دغدغه های سیاست گذاران و مدیران شهری در کلان شهر تهران ایجاد سیستم حمل نقل ایمن، پایدار و فراگیر است به طوری که بتواند راهکار سودمندی برای شهروندان ایجاد کنند. 

علیخانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به تجربه مدیریت شهری در سال های گذشته در حل مشکلات ترافیکی یادآور شد: در سنوات گذشته سیستم مدیریت شهری جهت بهبود وضع ترافیک اقدام به توسعه شبکه بزرگراهی و احداث تقاطع های غیر همسطح کرد. این در حالی است که تجربه نشان داد که احداث پل و بزرگراه به تنهایی پاسخ مناسبی به حل معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران نیست، هرچند ممکن است که در کوتاه مدت مشکل را رفع کند، اما با افزایش مطلوبیت استفاده از خودروهای شخصی پس از چندی شهر با مشکلات جدید ترافیکی مواجه خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در اقصی نقاط دنیا بر اقتصادی نبودن استفاده از خودروهای شخصی تاکید دارد، گفت: به همین دلیل است که در بسیاری از شهرها گسترش زمینه های لازم برای استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و روش های نوین در مدیریت ترافیک و باز طراحی حریم خیابان ها و پیاده راه ها به منظور بهبود وضعیت شهرها در اولویت سیاست های آنها قرار گرفته است.

به گفته وی، در واقع هدف انها اعمال روش های برنامه ریزی کارا با رویکرد مطالعاتی و پژوهشی با توجه به استفاده از تکنولوژی های نوین است تا از این طریق بتوانند کیفیت زندگی را در محیط های شهری خود ارتقا دهند. به همین دلیل اعتقاد داریم سیستم مدیریت شهری تهران نیز از این امر مستثنی نیست به طوری که با مروری بر مبانی علمی و تجارب جهانی در حل مشکلات شهری تنها یک راه حل را می تواند برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل در تهران ارائه کرد و آن هم توسعه حمل و نقل همگانی است.