2019/11/15 - جمعه 24 آبان 1398
2019/11/15 - جمعه 24 آبان 1398
مشروح خبر

هاشمی خبر داد
بررسی تبعات مصوبه ابلاغی مجلس در خصوص مدیریت بحران در جلسه شهردار با وزیر کشور

شهرنوشت: رئیس شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری جلسه مدیریت بحران با حضور شهردار تهران و وزیر کشور به منظور بررسی قانون جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص اداره وضعیت بحرانی در تهران خبر داد.

بررسی تبعات مصوبه ابلاغی مجلس در خصوص مدیریت بحران در جلسه شهردار با وزیر کشور
1398/8/14 10:30:0|print

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی که به دلیل حضور در جلسه مدیریت بحران با حضور وزیر کشور و شهردار تهران صد و هفتاد و چهارمین جلسه شورا را ترک و ریاست آن را به ابراهیم امینی واگذار کرد با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معمولاً در فصل پاییز هوا رو به سردی می‌رود و در حالی که کمتر شاهد بارندگی و باد هستیم آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند و هوا به دلیل ناپاک شدن مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه در همه کشورهای توسعه‌یافته برای حل مشکل آلودگی هوا به سمت حمل‌ونقل عمومی حرکت می‌کنند، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته سفرهای روزانه و بعضاً سفرهای کاری توسط حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و حمل‌ونقل عمومی به معنای استفاده از وسایلی است که قابلیت حمل افرادی زیادی را داشته باشد. به همین منوال می‌توان گفت تاکسی حمل‌ونقل عمومی نیست و استفاده از اتوبوس و مترو می‌تواند این امر را محقق کند.
رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: وقتی مردم را تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌کنیم باید سازوکار آن هم فراهم باشد. اما امروز علی‌رغم وجود زیرساخت‌های انجام شده در بحث مترو اقدامات خوبی انجام نشده است و در حالی که ظرفیت 5 میلیون سفر وجود دارد سفرها با مترو به نصف این تعداد یا حتی یک‌سوم آن تقلیل یافته است.
هاشمی با بیان اینکه در این خصوص مصوبات خوبی در دولت به تصویب رسیده که بر اساس آن قرار بود واگن‌هایی تأمین شود، عنوان کرد: اما بوروکراسی‌های دولتی و تحریم‌ها مانع عملیاتی شدن این اقدام شده است.
هاشمی با اشاره به تأمین نشدن دستگاه‌های اتوبوس برای شهر تهران اضافه کرد: از دولت‌های مختلف تا به امروز همگی تلاش کرده‌اند تا تعدادی اتوبوس را به تهران و کلان‌شهرها تزریق کنند و در هر دولت تقریباً 2 الی 3 هزار اتوبوس به شهر تزریق شده است. در این دولت نیز در سال 95 توافق خوبی بین وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در حضور رئیس جمهور منعقد شد تا بر مبنای آن 19 هزار اتوبوس در اختیار کلان‌شهرها قرار گیرد. به دنبال آن مصوبه شورای اقتصاد هم در سال 96 و 97 درباره این موضوع تصویب شد تا بتوان هزینه لازم را از طریق صندوق ذخیره ارزی در اختیار دولت و صنایع قرار داد تا اتوبوس‌ها تهیه شود.
هاشمی با بیان اینکه هم‌اکنون کارخانه‌های داخلی ای وجود دارند که امکان ساخت‌وساز اتوبوس‌ها در آن ها وجود دارد، گفت: ما هم‌اکنون می‌توانیم 50 تا 60 درصد اتوبوس‌ها را به صورت ساخت داخلی انجام دهیم، اما باز هم به دلیل بوروکراسی‌های موجود بین وزارتخانه‌ها این مشکل حل نشده و می‌طلبد تا آقای رئیس جمهور و آقایان جهانگیری و نوبخت نیز این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه تهران به 9 هزار اتوبوس نیاز دارد، عنوان کرد: این در حالی است که تنها 7 هزار اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که متوسط طول عمر آن ها به 11 سال می‌رسد. اگرچه عمر مفید اتوبوس‌ها باید 8 سال باشد و همین امر موجب شده روزانه 300 مورد توقف اتوبوس ناشی از خرابی داشته باشیم. البته تعدادی از اتوبوس‌ها به غیر از BRT به بخش خصوصی واگذار شده و همین موضوع نارضایتی‌هایی را میان شهروندان به وجود آورده است.
وی درباره شیوه اختصاص بودجه برای تأمین اتوبوس‌های شهری توضیح داد: در حال حاضر شهرداری تهران قراردادهایی را با شرکت‌های اتوبوسرانی منعقد کرده اما منتظر بودجه هستیم. برای تهیه اتوبوس‌ها باید 20 درصد از هزینه توسط سرمایه‌گذاری، 30 درصد از طریق وام و 50 درصد از طریق صندوق ذخیره ارزی تأمین شود.
در ادامه هاشمی درباره علت حضور خود در جلسه مدیریت بحران توضیح داد: اصولاً در سال 2 الی 3 بار جلسه مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود تا اقدامات انجام شده مورد بازبینی قرار گیرد. البته جلسه امروز به دلیل قانون جدیدی است که از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است.
رئیس شورای شهر ادامه داد: در گذشته اگر در شهر تهران تا 300 کشته اتفاق می‌افتاد مدیریت بحران بر عهده شهرداری بود، اما امروز این موضوع در اختیار وزارت کشور قرار گرفته و اگر بحرانی ایجاد شود وضعیت شهر تهران نامشخص خواهد بود. به عنوان مثال اگر حادثه‌ای شبیه پلاسکو اتفاق بیفتد مدیریت شهری نمی‌تواند آن را اداره کند. به همین دلیل جلسه امروز برای تعیین تکلیف تهران برای حوادث غیرمترقبه تشکیل می‌شود.