2019/11/15 - جمعه 24 آبان 1398
2019/11/15 - جمعه 24 آبان 1398
مشروح خبر


آرزوی رئیس شورای شهر تهران برای پایتخت

شهرنوشت: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم آغاز پویش شهروندی آرزوهای تهران، آرزوی خود برای تهران را رسیدن به ١۵ میلیون سفر روزانه با حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: ١۵ میلیون سفری که ١٠ میلیون آن توسط مترو و باقی به وسیله اتوبوس‌های عمدتا برقی انجام شود.

آرزوی رئیس شورای شهر تهران برای پایتخت
1398/8/12 21:41:0|print

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی رئیس شورای‌شهر که عصر امروز به همراه چند تن از اعضای پارلمان شهری، حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، غلام‌حسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و جمعی از شهروندان محله یوسف‌آباد برای شرکت در مراسم آغاز پویش شهروندی آرزوهای تهران به فرهنگسرای شفق رفته بود، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این مراسم و پویش آرزوهای تهران، گفت: برگزاری یک پویش و حرکت مدنی جهت تحقق مطالبات شهروندان یکی از راهبردهای مدیریت شهری است و با استفاده از نظرسنجی‌ها می‌توان راحت‌تر به ایده‌ها و مطالبات مردم رسید. اگر پویش‌ها به‌صورت علمی اجرا شوند می‌توانند بستر مناسبی برای شناخت مردم و شهروندان باشد، به ویژه که در قالب فضای مجازی صورت می‌پذیرند. با انجام فراگیر این کار از این طریق می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.
وی ادامه داد: مزیت پویش آرزوهای تهران این است که می‌تواند کمبودهای هر ناحیه را برای ما روشن کند. با این روش می‌توانیم به‌مرور مناطق دیگر را هم پوشش دهیم و در کل تهران از مزایای آن استفاده کنیم، چرا که این پایش و پویش هزینه بسیار کمی دارد. البته می‌توانیم این پویش را با روش‌های دیگر نیز تقویت کنیم؛ روش‌هایی از قبیل نظرسنجی‌هایی علمی می تواند نتایج چنین پویشی را قابل‌اتکاتر سازد. می‌توانیم با کمک مرکز مطالعات شهرداری تهران، یک نظرسنجی نیز به صورت هماهنگ با این پویش برگزار کنیم.
رئیس شورای‌شهر اظهار داشت: براساس نظرسنجی‌هایی که در ابتدای فعالیت شورای پنجم انجام شد، دریافتیم بیش از ٩٣ درصد مردم تهران معضل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان اولویت اصلی اعلام کردند؛ ٨٣ درصد از شهروندان نیز از ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهر گفتند و تاب‌آوری و مدیریت بحران نیز بیش از ۵٠ درصد نظر مردم تهران را به خود جلب کرده بود.
هاشمی با اشاره به اینکه وقتی به سمت مسائل محله‌ای می‌رویم می‌بینیم مردم در محلات خود نسبت به سرانه خدماتی بسیار حساس اند، گفت: می‌دانید در طرح تفصیلی و طرح جامع تهران صحبت از خدمات ٧گانه شده است که همه موارد اصلی را در بر می‌گیرد؛ موضوع هفتم این فهرست، تجهیزات و تاسیسات شهری است که مردم نسبت به آن حساسیت بالایی دارند. طبیعتاً لازم است این حساسیت‌ها و درخواست‌ها را در سطح فرامنطقه‌ای و سطح محلات در نظر داشته باشیم. به‌عنوان مثال یکی از آرزوهای مشخص مردم تهران بهبود سیستم اتوبوس‌رانی و حمل‌ونقل عمومی است.
وی تصریح کرد: مردم می‌خواهند ظرفیت استفاده از اتوبوس‌رانی را افزایش دهیم در حالی که باید در طول ١٠ سال گذشته این ظرفیت را ٣٠ درصد بیشتر می‌کردیم. از طرف دیگر درست این بود که متوسط عمر اتوبوس بیشتر از ۵ یا ٨ سال نشود. اما الان که دقت می‌کنیم می‌بینیم دغدغه حمل‌ونقل و محیط‌زیست به درستی مد نظر دولتمردان و مسئولان قرار نداشته است. حالا می‌بینیم که تعداد اتوبوس‌ها کمتر از ۶ هزار دستگاه است و عمر متوسط آن ها نیز بالای ١١ سال شده است. البته نمی‌شود گفت دولتمردان اصلا به فکر نبودند چون همین ٢ سال قبل بود که تفاهم‌نامه‌ای توسط دولت امضا شد تا ١۵ هزار اتوبوس برای شهرهای کشور تامین شود؛ قرار شده بود این موارد از محل صرفه‌جویی سوخت تامین شود، اما بوروکراسی و تحریم‌ها اجازه نداد به این هدف برسیم.
محسن هاشمی گفت: اگر به مترو توجه کنید می‌بینید فعالیت‌های خوبی انجام شده اما هنوز تنها ظرفیت روزانه ٢ میلیون سفر داریم. دولت در این مورد نیز تمهیداتی اندیشیده است؛ سال ٩۵ قرار شد ٢ میلیارد دلار برای تامین واگن‌های مترو هزینه شود اما بوروکراسی مانع تحقق این هدف شد؛ علی‌رغم وجود ١٠ کارخانه اتوبوس‌سازی و ۴ کارخانه واگن‌سازی در کشور، هنوز نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم. باید دید چرا مسئولان ما در راستای تصحیح این بوروکراسی تلاشی نمی‌کنند آن هم در شرایطی که مردم به طور جدی این درخواست را از دولتمردان و مسئولان شهری دارند. امکانات لازم برای حرکت در مسیر توسعه وجود دارد اما چرا مسئولان ما این موضوع حساس را دنبال نمی‌کنند؟ مخصوصا مدیران شهری نیز باید این سوال را پاسخ دهند.
وی ادامه داد: فاجعه واقعی یعنی با این پایش‌ها و پویش‌ها به پاسخ سوالاتمان برسیم اما برای برآورده کردن آرزوهای تهران و شهروندانش هیچ کاری نکنیم. وقتی از مردم می‌خواهیم در پویش‌های ما شرکت کنند، لازم است مشکلاتشان را نیز با دقت، عملگرایی و واقع‌گرایی حل کنیم؛ در غیر این صورت اینگونه فعالیت‌های گفتاردرمانانه جواب نمی‌دهد و مردم می‌فهمند چیز خاصی در چنته ما نیست.
هاشمی تأکید کرد: باید بعد از پویش، عملگرایی هم داشته باشیم؛ مخصوصا ما اصلاح‌طلبان که در حال حاضر میدان میدان عمل را در اختیار داریم.
رئیس شورای‌شهر در بخش دیگری از اظهاراتش آرزوی خود برای تهران را رسیدن به ١۵ میلیون سفر روزانه با حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: ١۵ میلیون سفری که ١٠ میلیون آن توسط مترو و باقی به وسیله اتوبوس‌های عمدتا برقی انجام شود.
وی عنوان کرد: در کنار موضوعات خدماتی و شهری، بد نیست در پایش‌هایمان درباره موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز از مردم بپرسیم. پیش از حاضر شدن پشت این تریبون فکر کردم که پس از پرداختن به حوزه خدمات و مدیریت شهری، چطور آرزوها و دغدغه‌هایم درباره مسایل اجتماعی و معنوی و سیاسی را نیز بیان کنم؛ به این نتیجه رسیدم که بهتر است از شاعر شهیر و عزیز و فقید کشورمان، فریدون مشیری طلب یاری کنم:
از همان روزی که دست حضرت قابیل
گشت آلوده به خون حضرت هابیل
از همان روزی که فرزندان آدم
زهر تلخ دشمنی در خون شان جوشید
آدمیت مرد
گرچه آدم زنده بود
از همان روزی که یوسف را برادرها به چاه انداختند
از همان روزی که با شلاق و خون دیوار چین را ساختند
آدمیت مرده بود
بعد دنیا هی پر از آدم شد و این آسیاب
گشت و گشت
قرنها از مرگ آدم هم گذشت
ای دریغ
آدمیت برنگشت
قرن ما
روزگار مرگ انسانیت است
سینه دنیا ز خوبی ها تهی است
صحبت از آزادگی پاکی مروت ابلهی است
صحبت از موسی و عیسی و محمد نابجاست
قرن موسی چمبه هاست
روزگار مرگ انسانیت است
من که از پژمردن یک شاخه گل
از نگاه ساکت یک کودک بیمار
از فغان یک قناری در قفس
از غم یک مرد در زنجیر حتی قاتلی بر دار
اشک در چشمان و بغضم در گلوست
وندرین ایام زهرم در پیاله زهر مارم در سبوست
مرگ او را از کجا باور کنم
صحبت از پژمردن یک برگ نیست
وای جنگل را بیابان می کنند
دست خون آلود را در پیش چشم خلق پنهان می کنند
هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا
آنچه این نامردمان با جان انسان می کنند
صحبت از پژمردن یک برگ نیست
فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست
فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست
فرض کن جنگل بیابان بود از روز نخست
در کویری سوت و کور
در میان مردمی با این مصیبت ها صبور
صحبت از مرگ محبت مرگ عشق
گفتگو از مرگ انسانیت است