2019/08/24 - شنبه 2 شهريور 1398
2019/08/24 - شنبه 2 شهريور 1398
مشروح خبر

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:
54 درصد اتوبوس های پایتخت فرسوده است/بررسی استفاده از اتوبوس های برقی در کمیسیون های تخصصی

شهرنوشت: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان این مطلب که 54 درصد اتوبوس های فعلی در پایتخت فرسوده‌اند، گفت: راهکارهای چندگانه برای نوسازی ناوگان مطرح و در کمیسیون‌های تخصصی در دست بررسی است.

54 درصد اتوبوس های پایتخت فرسوده است/بررسی استفاده از اتوبوس های برقی در کمیسیون های تخصصی
1398/5/22 11:34:0|print

پیمان سنندجی در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت درباره آخرین وضعیت اتوبوس‌های تهران، اتوبوس‌های فرسوده و مورد نیاز گفت: در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای 5 هزار و 926 دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی است که از این تعداد، هزار و 342 دستگاه در بخش عمومی و 4 هزار و 584 دستگاه در بخش خصوصی فعال هستند. 

وی افزود: از مجموع اتوبوس‌های در اختیار، 3 هزار و 382 دستگاه آن دیزل و تعداد 2 هزار و 480 دستگاه گازسوز و 64 دستگاه برقی‌اند و متوسط طول عمر ناوگان در اختیار 11.5 سال است که با این حساب 3 هزار و 232 دستگاه آن معادل 54 درصد ناوگان فرسوده اند.

سنندجی تاکید کرد: با این حال برابر برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران، به طور كلي 500 دستگاه اتوبوس برای نوسازي و 500 دستگاه اتوبوس برای توسعه ناوگان اتوبوسراني در سال 1398 پيش‌بيني شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به سوالی درباره افزایش اتوبوس های برقی و تاکید شهردار تهران بر استفاده از این ظرفیت نیز گفت: با توجه به کمبود اتوبوس و مشکلات فرسودگی آن‌ها، راهکارهای مختلفی جهت نوسازی ناوگان مطرح شده است که قطعاً بهترین راهکارها از سوی این مجموعه به کار گرفته می شود.

وی توضیح داد: از جمله این راهکارها، استفاده از توان بخش خصوصی، استفاده از مصوبه صرفه جویی سوخت، بازسازی اتوبوس‌ها و همچنین استفاده از اتوبوس های دست دوم است که دارای عمر کمتر از 5 سال و دارای استانداردهای کشور ایران هستند؛ یکی دیگر از این راهکارها استفاده از اتوبوس های برقی است که با سوخت پاک تردد می کنند؛ بنابراین، موضوع در کمیسیون‌‎های مختلف مطرح و فعلاً نسبت به صدور مجوز برای عدم به کارگیری اتوبوس های فرسوده و جایگزینی آن با اتوبوس های برقی یا موارد دیگر اقدام شده است.

سنندجی در پاسخ به این سوال که اتوبوس های برقی در گذشته با مشکلاتی مانند قطع برق رو به رو بودند و آیا اتوبوس های جدید هم این مشکلات را دارند یا نه، گفت: با عنايت به اينكه در اتوبوس‌هاي برقي موجود (اشكودا مدل 15Tr) اتصال و ارتباط قسمت برق 800 ولت ورودي اتوبوس‌هاي برقي اصطلاحاً كلكتور شاخك با خطوط بالاسري، تنها از طريق سيستم پانتوگراف عايق شده بر روي سقف اتوبوس امكان پذير است بنابراين بديهي است در صورت قطع ارتباط شاخك از خطوط بالاسري، اتوبوسران مي بايست برای انجام فرآيند ارتباط مجدد (وصل نمودن شاخك به خطوط بالاسري)، شخصاً اقدام کند.

وی تاکید کرد: اما در اتوبوس های جدید، از باتری استفاده می شود و هیچ کدام از این موارد و مشکلات وجود ندارد.