2018/06/20 - چهارشنبه 30 خرداد 1397
2018/06/20 - چهارشنبه 30 خرداد 1397
مشروح خبر


رونق گردشگری در تهران از رویا تا واقعیت
رونق گردشگری در تهران از رویا تا واقعیت
1397/3/18 20:29:0|print
تعداد مشاهده: 479

چنبره نفت بر اقتصاد بسیاری از کشورهای خاورمیانه ازجمله ایران موضوع جدیدی نیست، حتی این مسئله که ذخایر نفتی در دو تا سه دهه آینده به اتمام می‌رسند هم تکراری است. آن چه در این میان اما نگران‌کننده است، این نکته است که برنامه بسیاری از کشورها ازجمله ایران برای اقتصاد بدون نفت چیست؟


بی‌تردید در دنیای امروز و به‌ویژه در ایران صنعت گردشگری جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی است، صنعتی که می‌تواند سودی معادل 2 برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. بنابر آمارهای موجود، از سال 2005 بین 400 تا 600 میلیارد دلار از درآمد کشورها از صنعت جهانگردی تامین می‌شود، اگرچه باوجود جایگاه تاریخی و ویژگی‌های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب درآمد جایگاهی ندارد و آن‌گونه که به نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای درآمدزایی از این بازار پرسود حتی برای سال‌های آینده وجود ندارد.


با تمام این اوصاف هم‌زمان با آغاز به کار دولت یازدهم موضوع گردشگری ولو در سطوح ابتدایی بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفت. توافقات سیاسی ایران با برخی از کشورهای اروپایی و چهره نسبتاً جدیدی که بعد از حدود یک دهه از ایران به جهان نشان داده شد، در عمل منجر شد تا صنعت گردشگری باوجود کاستی در زیرساخت‌ها کمی رونق پیدا کند تا آن جا که مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از رزرو هتل‌های کشور تا سه سال آینده خبر می‌دادند.

تهران نیز به‌عنوان پایتخت ایران از این رونق بی‌بهره نبود، به‌طوری‌که با جذب بیش از یک‌میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۶ به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگر پذیر در خاورمیانه و قاره آفریقا تبدیل شد و این روند تا پایان سال 2017 ادامه پیدا کرد. اگرچه هنوز هم تهران در میان 20 شهر گردشگر پذیر دنیا قرار ندارد، درآمد حدود نیم میلیارد دلاری بارقه‌هایی از امید را در این شهر ایجاد کرد.


به‌طورقطع، حفظ این روند تنها منوط به روابط بین‌المللی ایران نیست و بیش از هر چیز ایجاد زیرساخت و تشویق گردشگر به تبلیغ برای دیدار تهران را می‌طلبد؛ آن‌هم در روزهایی که پایتخت نیازمند درآمد پایدار است و با فراهم کردن زمینه‌های پذیرش گردشگر می‌توان شرایط مالی موجود را تا حدی بهبود بخشید. 

 

این بهبود تااندازه‌ای درگرو مدیریت یکپارچه گردشگری در تهران است؛ به این معنی که بخش خصوصی، مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نه با این هدف که تنها سهم خود را از این سفره بردارند، بلکه با نگاه هویت بخشی به گردشگری وارد عمل شوند.


فراموش نکنیم که تاریخ کهن ایران که بخشی از آن در تهران به یادگار مانده از بسترهایی است که کشورهای دیگر از آن برای جذب توریست، ایجاد سرمایه و اشتغال استفاده می‌کنند؛ فرصتی که تاکنون نه‌تنها در تهران بلکه در کشور به‌خوبی از آن استفاده‌نشده است.

البته شهرداری تهران چند سالی است که در کنار سازمان میراث فرهنگی در موضوع ابنیه تاریخی به‌ویژه خانه موزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و از تخریب بسیاری از آن‌ها پیشگیری کرده است. خانه موزه سیمین و جلال که مدتی پیش شاهد افتتاح آن بودیم یکی از این نمونه‌ها است که شهرداری تهران به ماندگاری و دسترسی عمومی آن کمک کرد، اما مسئله‌ای که دراین‌بین پیش می‌آید جذب توریست برای این خانه موزه‌هاست. اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که بسیاری از این خانه موزه‌ها که هزینه‌های بسیاری برای نگهداشت آن‌ها صرف می‌شود آن‌چنان‌که باید گردشگر یا بازدیدکننده ندارند. این در حالی است که کلان‌شهر تهران با دارا بودن موزه‌های تاریخی و کم‌نظیری چون موزه جواهرات، فرش، موسیقی و اماکن تاریخی مانند کاخ‌ها، خانه موزه‌ها، عمارت مسعودیه، کارون سرای خانات و ... می‌تواند مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.

 

جذب گردشگر در این فضاها هم چیزی بیش از جهد چند سازمان و نهاد را می‌طلبد. درواقع، در روزگاری که محتوای شبکه‌های مجازی بیشترین زمان شهروندان را به خود اختصاص می‌دهد می‌توان از مردم این انتظار را داشت تا برای رونق شهرشان خود وارد عمل شوند و با راه‌اندازی کمپین، تهران را به گردشگر داخلی و خارجی معرفی کنند. استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این مورد هم مانند بسیاری از موارد بسیار راهگشاتر از آن است که به شکل دستورالعملی و با نگاه از بالا به پایین و صرفاً صرف هزینه از بودجه بیت‌المال به موضوع ورود کرد.

 

در کنار این‌ها، یک‌بار برای همیشه باید موضوع تناقض میان گفتار و عملکرد مسئولان کشور در حوزه گردشگری خاتمه یابد. انتشار خبر تخریب خانه‌های تاریخی که می‌توانند تولیدکننده منابع ثروت و درآمدهای پایدار برای شهر تهران باشند در ذات خود با موضوع جذب گردشگر منافات دارد. یکپارچه‌سازی مدیریت این خانه‌ها در ذیل یک ارگان و حذف نگاه صرفاً اقتصادی در نگه‌داری از آها می‌تواند فرصت‌های رفته را بازگرداند و رویای گردشگری در تهران را محقق کند.


احمد اصغری قاجاری
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
کدامنیتی
کد را وارد کنید