2018/08/20 - دوشنبه 29 مرداد 1397
2018/08/20 - دوشنبه 29 مرداد 1397
مشروح خبر


شجاعت، خلاقیت و همبستگی، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی
شهرنوشت: بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و این رقم تا سال 2050، به 70 درصد خواهد رسید. شهرها مسئول انتشار 70 درصد از گازهای گلخانه ای مانند کربن هستند. آینده همه شهروندان به سلامت شهرشان بستگی دارد در این میان شهرداران، در خط مقدم جلوگیری از آلودگی شهری هستند.
 شجاعت، خلاقیت و همبستگی، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی
1397/3/19 12:30:0|print

آلودگی هوا ناشی از ترافیک در شهرهای بزرگ، یک چالش همیشگی است. این معضل در کشور فرانسه سالانه جان 48 هزار نفر را می گیرد و باعث شیوع بیماری هایی مانند سرطان ریه، سکته مغزی و بیماری های قلبی می شود. زندگی در شهر بزرگی مانند پاریس، پایتخت فرانسه می تواند طول عمر شهروندان را تا 15 ماه کاهش دهد.

با این حال در ماه دسامبر 2016، پاریس به همراه شهرهای C40 یا همان گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها‌ که هدفشان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تطبیق با تغییرات آب و هوایی است، اقدام به برداشتن گام های سازنده ای کرده است که می توان به تولید وسایل نقلیه الکتریکی، بهبود شبکه حمل و نقل عمومی، استانداردسازی پیاده روهای شهری، بهبود و گسترش خطوط دوچرخه سواری، ممنوع کردن تردد خودروهای قدیمی دیزلی و استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر اشاره کرد. 

در پاریس بهبود شبکه حمل و نقل عمومی از سال 1970 آغاز شده است. ما اتومبیل های قدیمی شهرمان را دوست داریم اما در قرن 21، قرار نیست بیش از این آلودگی ناشی از سوخت این اتومبیل ها را تحمل کنیم. بنا داریم تا سال 2025 تردد تمام وسایل نقلیه دیزلی را ممنوع کنیم. علاوه بر این، تمام خودروهای وارداتی پاریس باید دارای برچسب های رنگی به نام Crit Air باشند که نشان دهنده سن خودرو، اندازه موتور و وضعیت آن از نظر انتشار گاز دی اکسید کربن است.

باید به این نکته اشاره کرد که در راستای کنترل آلودگی هوا در قلب فرانسه، برتراند دلانو؛ شهردار پاریس در سال های 2002 تا 2014، برنامه گسترده ای برای افزایش خطوط دوچرخه سواری و راه اندازی ایستگاه های تحویل رایگان دوچرخه، به اجرا در آورد. از سال 2013 نیز قانون محدودیت سرعت اتومبیل ها در سراسر شهر، به اجرا در آمد. این سیاست ها باعث کاهش 30 درصدی ترافیک در 15 سال گذشته در پاریس شد.

من نیز به عنوان اولین شهردار زن در پاریس، متعهد به محافظت از سلامت شهروندانم هستم. یکی از اهداف بلند پروازانه شهر من، کاهش فضا برای تردد خودروهای شخصی به نفع سایر وسایل حمل و نقل عمومی و به نفع شهروندانی است که قصد دارند با پای پیاده یا دوچرخه رفت و آمد کنند. 

 

رایگان کردن حمل و نقل عمومی در پاریس نیز برای کنترل آلودگی هوا در سال 2018 میلادی به طور کامل به اجرا در می آید. البته این اقدام چیزی حدود 6 میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز دارد اما من معتقدم این سرمایه گذاری مزایایی از قبیل هوای پاک، کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی، کاهش انتشار کربن و ... را به همراه خواهد داشت. رسیدن به پایتختی سبز و بدون کربن تا سال 2050 از اهداف بلند مدت ما در پایتخت فرانسه است.

علاوه بر رایگان کردن سیستم حمل و نقل عمومی، برنامه جایگزینی 14 هزار دوچرخه و اسکوتر الکتریکی به جای ماشین های شخصی اجرا شده است. این اقدام باعث میلیون ها سفر درون شهری بدون ایجاد کمترین آلودگی می شود. ضمنا تاکسی های آبی برای جابه جایی مسافران در طول رودخانه سن در سال 2018 راه اندازی خواهند شد.

در کنار تمام این اقدامات، باید بگویم پیمان آب و هوایی پاریس در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، که از سوی ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ تصویب شده، منجر به پایداری اقتصاد کشورها با توسل به انرژی های می شود. استفاده از انرژی های پاک یک مکان سالم برای کار و زندگی شهروندان فراهم می آورد. در حال حاضر، میلیون ها نفر در سراسر جهان در بخش انرژی ‌های تجدیدپذیر مشغول به کار هستند که نشان‌ دهنده رشد پایدار مشاغل تجدیدپذیر در تقابل کامل با بازار کار نه چندان مطلوب دیگر بخش ‌های انرژی است. ما باید شهرهای جهان را تشویق کنیم تا مسیرهای نوآورانه را در پایدار کردن انرژی تجدید پذیر دنبال کنند.

چالش های جوامع مختلف در مقابله با تغییرات آب و هوایی بسیار زیاد است و من متقاعد شده ام که همه مدیران شهری باید شجاعت، خلاقیت و همبستگی را برای مقابله با این تغییرات نشان دهند.

آنه هیدالگو

شهردار پاریس



rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
کدامنیتی
کد را وارد کنید